Jednym z najcenniejszych zasobów każdej firmy są dane: klientów, kontrahentów, informacje o wewnętrznych procedurach, czy też strategie marketingowe i plany. Te wszystkie informacje są najczęściej przechowywane w systemach IT. Cyfryzacja danych niesie wiele korzyści, takich jak zwiększenie efektywności, łatwiejszy dostęp do informacji, poprawa jakości danych, automatyzacja procesów, łatwiejsza analiza danych. Jednocześnie trzeba je chronić przed nieautoryzowanym dostępem i modyfikacją – dlatego cyberbezpieczeństwo jest kluczowe dla każdej firmy.
Konsekwencje utraty wrażliwych danych są bardzo dotkliwe. Przyjrzyjmy się tylko kilku najważniejszym skutkom:
- Wizerunek – wyciek danych zawsze wpływa negatywnie na postrzeganie marki przez odbiorców.
- Straty finansowe – cyberatak paraliżuje działanie firmy, a obsługa incydentu i przywracanie systemu pociąga koszty.
- Problemy prawne – jeśli wyciekną dane, to narażasz się na konsekwencje prawne, a nawet pozwy od kontrahentów. To z kolei skutkuje jeszcze większymi stratami finansowymi i wizerunkowymi.
- Utrata przewagi konkurencyjnej – gdy wyciekną np. skrypty rozmów sprzedażowych, plany marketingowe, to konkurencja może z łatwością wykorzystać Twoja autorskie strategie.